Ben je blogger of bloglezer en fan van KIVA? Word dan lid van het open team 'Dutch Bloggers for KIVA'!! info? Zie link in de side bar of mail me (zie profiel)WE ZIJN AL MET 17!!

zondag 11 januari 2009

Tot compost zal het wederkeren.. als 't mee zit

Een vergiet vol groenteafval; aardappel en uienschillen en wortelslierten. Dat laatste is fout natuurlijk. Wortels moet je niet schillen (of schrappen), gaan alle vitamines met de muziek mee volgens de dikke van Dam. En dik zijn ze (boek en van Dam), maar dit terzijde. Ik wou iets zeggen over het afval. Dat ik er een vergiet vol van heb, maar dat is oud nieuws. Het vermeldenswaardige zit um er in dat het volle vergiet een mooie aanleiding is voor het in het leven roepen van een composthoop. Ook al een voornemen voor dit jaar. Yes!

Hup, het boek ‘leven van het land’ uit de kast (John Seymour). Gelukkig kreeg ik weer een exemplaar, van de muizenouders kado, want met de mijne ging er ene ekster vandoor. Het zal ook eens niet, een ouwe scharrelkip is-ut. Maar goed, op bladzij 138 staat alles wat een muis weten moet over de composthoop. Hmmm…. 20 cm organisch materiaal, 5 cm kippenmest en dan nog wat bloedmeel zou ideaal zijn… Owww, het zal ook eens simpel wezen eej. Kippenmest heb ik niet op de plank liggen en bloedmeel… (what the F is bloedmeel!!!) En de composthoop is van stenen gemaakt zie ik hier, was ik ook niet echt van plan…. Boel tegenslag voor zo’n enthousiast, maar pril, initiatief hoor. Tssss

Nou, ik timmer morgen wel een paar plankjes tegen elkaar zodat er een vierkantje ontstaat. Dan maar eens een laagje van 20 cm meter afval kweken. Die mest… die zou ik bij een buurvrouw kunnen opduiken en dan nog bloedmeel dus… denk dat ik even naar de Welkoop ga, je weet wel zo’n winkel voor agrarische zaken… dus…

Wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. Wij hebben een compost-ton , werkt prima .
    Wat dunne takjes onderin wat afval én een kippeboutje dat in de vriezer lang aan de aandacht ontsnapt was en dus niet erg geschikt meer was voor consumptie . Lekker inde bak laten eh.... wegrotten , komen de beestjes die moete composteren vanzelf !
    Ook de plek is belangrijk want de boel moet een beetje kunnen broeden ! Succes ,gaat vast goed komen !

    BeantwoordenVerwijderen