Ben je blogger of bloglezer en fan van KIVA? Word dan lid van het open team 'Dutch Bloggers for KIVA'!! info? Zie link in de side bar of mail me (zie profiel)WE ZIJN AL MET 17!!

zondag 15 augustus 2010

Bleekscheten

Het zal jullie mogelijk een biet zijn, maar ik heb toch wel degelijk een inzicht verworven. Gisteren al met het bonenverhaal, dat ik dus niet meer weet wat ik nou precies heb gezaaid heb en vorig jaar eigenlijk idem dito met de biertels. Toen dacht ik immers dat de rode mannekes allemaal aan het muiten waren geslagen en zomaar wat in het wilde weg groeiden. Maar inmiddels weet ik dat een biet niet per saldo rond hoeft te zijn. Tot mijn grote verbazing kwam ik er vandaag ook nog eens achter dat niet alleen de vorm kan variëren, maar de kleur eveneens!

Er kan dus gerust een nieuw gezegde het licht zien. Ik werd namelijk zo 'bleek als een biet' bij het aanschouwen van mijn gekookte oogst.

Jawel zo ging het, want ik zag allemaal bleekscheterige bietjes. Kijk maar. Dat rode randje komt van het gezamenlijk garen met de roodhuiden. Bizar hoor!

Anyway, mijn inzicht Van dit tuinjaar is: LEES DAN TOCH EENS EEN ETIKETJE VOOR JE EEN ZAADJE IN DE GROND STOPT MIEP, WANT DAN STA JE NIET STEEDS VOOR DIT SOORT VERRASSINGEN!

Yep. heb ik geleerd vandaag en ga ik voortaan doen. Krijgen jullie ook niet steeds van die vage blogjes op je bord!

12 opmerkingen:

  1. Heb je aan de bovenkant het loof van de bietjes gesneden? ipv. eraf gedraaid? Als je het snijdt dan bloedt de biet en krijg je vale bietjes.
    Het loof er altijd afdraaien!
    hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Gerrie, de rode bieten (zie ook foto) en de witte hebben allebei dezelfde behandeling gehad, maar de rode zijn nog helemaal knalrood! Dan zou je toch zeggen dat ze allemaal zouden bloeden, of is de ene soort bloederiger dan de andere...

    (pfff, wie zei dat tuinieren simpel was, ik niet)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. :) EXTRA INFO: oja, ik heb even een ongekookte gehaald. Dat rode randje is wel van de biet zelf, maar de kern is wit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nooit gezien! ik heb de wijsheid niet in pacht hoor maar van kinds af aan weet ik niet anders dan een groententuin en ik mag nu een jaartje genieten van de AOW. Maar al doende leert men hoor. Dit jaar ben ik de courgette kwijt aan meeldauw. En er zaten veel mini courgettes aan.
    En dit jaar haadeen de slakken alle nachten feest; geen sla en andijvie. Maar de doornloze braam hangt vol, nu nog rijp worden en ook de appel en stoofpeer lijkt weer goed te worden.
    Maar de witlof; ik twijfel. Het was een koud en nat voorjaar en daarna die droogte en warmte. Ach ieder jaar is weer een verrassing. Maar als je een doornloze braam wilt? Mijn mailadres heb je vast, dan krijg je volgend jaar een jonge scheut. En ik heb ook wel een japanse wijnbes voor je. U vraagt; wij draaien.
    hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Juist het delen van ervaringen is zo superleuk Gerrie!!! bes en braam? hmmm daar ga ik eens even over nadenken. Mooi aanbod!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hou anders wel van die vage blogjes van jou...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ben je even een paar dagen niet hier aanwezig en dan is Miep Muis in bonen met witte bieten. Snap er geen biet van , ben er helemaal van in de bonen;-)))

    Wij hadden 1 pruim aan ons boompje, zielig he. Maar die was lekker! En dan lees je op Eenvoudig leven dat er 140 kilo pruimen weg moesten worden gewerkt. Tja, verschil moet er zijn:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben al een té oud besje nog in de bonen te raken van een biet zonder schaamtegevoel ,want dát zal het zijn natuurlijk ,gewoon géén schaamtegevoel en dus ...géén rode wangetjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een bietje bleek..
    What's in a name? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat apart! Ik wist niet dat bieten zo bleek konden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Yep door, zo'n aanbod kun je niet weigeren!

    Das heel lief van je Angeli!


    Blijven ademhalen Martine, heb je je al eens afgevraagd hoe het kan dat jij geen ene pruim meer hebt ennuh... daar heul veul? vast nachtelijk bezoek met een laddertje! :P (of groeide er maar 1???)

    hmmmm, nou Riet, ik denk dat het arische bietjes zijn, maar met schaamtegevoel, want rode wangetjes.... die hebben ze dus wel!

    :P eigenlijk een bietje dialect eej Marietje!

    Nou, het was voor mij ook een grote verrassing Liesje. ik denk dat de enige die het antwoord weet Bustani is, want ik heb de bietjes van haar volgens mij!! (bedenk ik mij nu pas hoor!)

    BeantwoordenVerwijderen